Plankan – grym tränings position

9 jun

Plankan är en utmärkt allsidig träning för alla som vill bli stark. Det är en överlägsen kärna träning som gör att du kan utöva den bakre och sidor av ryggen. Vad gör det en sådan underbar planka är att det inte bara fungerar underkroppen, men det fokuserar också på din bål också.

Plankan är en enkel övning som kommer att fungera de nedre och övre organ samtidigt. Plankan utförs med armarna ut framför dig med handflatorna uppåt. Du vill placera fötterna lite bredare än axelbredd isär, med fötterna något böjda vid knäna. Du bör börja med att böja magmusklerna, som ligger mellan naveln och bröstkorgen. Ta ungefär en minut och börja rotera din kropp. Det finns två huvudsakliga rörelser du bör fokusera på, böja knäna och böja din abs. Den första satsen, kommer du att arbeta på innebär att böja knäna och sedan upphandlande din abs. När du börjar göra detta du vill hålla en position av en rak upp position för en minut eller så. Sänk sedan sakta ner dig till utgångsläget, återigen öka ditt motstånd när du gör det.

Tränar nedre delen av ryggpartiet

Huvudtanken här är att försöka efterlikna vad människokroppen är utformad för att göra. Medan plankan fokuserar mer på nedre delen av ryggen och höfterna, din abs kommer att hålla din torso upprätt medan kroppen böjer sig. Om du arbetar på din abs korrekt kommer du att kunna minska effekten på nedre delen av ryggen och bidra till att stärka din kärna. Den andra delen av plankan är i grunden en dra åtgärder, som också görs på baksidan. Detta är bra för att utveckla din triceps och axlar eftersom där är majoriteten av din överkropp muskler kommer att placeras. Var noga med att hålla ryggen rak under hela övningen.

Huvudtanken här är att hålla kroppen stram och utan större rörelse för att göra det svårare. När du gör plankan på rätt sätt kommer det att ta några minuter och om du kan göra det på rätt sätt i tio minuter kan du lägga femton till tjugo sekunder till din totala utbildning. Plankan är en av de enklaste övningarna att utföra, men det är en av de mest effektiva. Plankan är en bra träning för underkroppen, men du vill också vara säker på att göra andra drag som pull ups och armhävningar. Plankan är en stor ab övning, men det är inte den bästa, som många tror. När det gäller att träna din ab muskler du vill vara säker på att göra armhävningar, dra ups, och vända crunches istället för att göra en planka.

Besök denna sida larsinilsson.se för träningsfrågor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *