Svenska böcker inom sökmotoroptimering

Svenska böcker inom sökmotoroptimering

På den amerikanska marknaden finns mängder av böcker inom sökmotoroptimering. Allt från nybörjarguider till de som vänder sig till personer som dagligen jobbar inom branschen. Böcker på svenska har det däremot inte funnits tills för några år sedan. Vill du lära dig sökmotoroptimering från grunden kan någon av dessa två böcker köpas:

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla

Guldläge på nätet är skriven av Bråth/Wahlgren vilka bägge två har mycket lång erfarenhet av branschen. Boken är däremot absolut inte reklam för deras egen verksamhet utan en grundläggande förklaring till vad sökmotoroptimering är och hur man själv kan komma igång för att synas bättre hos Google.

En lättläst bok som man tar sig igenom på någon timme. Författarna skriver även i början att målet är att alla ska förstå och kunna ta till sig kunskapen. Det gör visserligen att erfarna sökmotoroptimerare kan till viss del uppleva boken som ”ytlig”. Men samtidigt är det inte de som är den primära målgruppen.

Boken är uppdelat i fyra kapitel vilket även speglar hur arbetet med optimering går till. Det är Analys, Onpage, Länkstrategi och Utvärdering.

När 50 slumpvalda personer fick utvärdera boken gavs extremt bra betyg. Av dessa var det 96% som skulle rekommendera den till andra.

Sökmotoroptimering – Konsten att hamna högt i sökmotorn och få fler nöjda besökare

Varför ska du sökmotoroptimera din hemsida? För att få fler besökare? Få mer försäljning? Skapa mer annonsintäkter? Fördelarna är enormt stora att ligga högt på Googles sökresultat och det är detta som är utgångspunkten i denna bok.

Men författaren är noga med att påpeka att sökmotoroptimering inte enbart handlar om optimering mot Google. Sökmotorn sätter användarna i första hand vilket betyder att optimering även kommer innebära en mer användarvänlig hemsida som är tydlig med information och som även möter behoven hos personer med funktionshinder.

En lättläst bok som gör att du snabbt kommer igång. Kan läsas oavsett om det är en E-handel, privat blogg eller informationsportal som ska synas bättre på Google.

Böckerna vänder sig inte enbart till de som vill prova på sökmotoroptimering själva utan även till de som funderar på att köpa in tjänsten via ett SEO-bolag. Med grundläggande kunskap kan man som kund ta bättre beslut och förstå vad man egentligen betalar för.


Publicerat

i

av

Etiketter: