Vad är ett pressmeddelande?

11 apr

Definitionen av ett pressmeddelande har förändrats genom åren, tillsammans med kommunikationsmetoderna. Den skapades av Ivy Lee, som delade ut dem personligen till media. Pressmeddelandet skrevs ursprungligen för att låta folk veta att ett företag var öppet för affärer och villigt att dela med sig av sina nyheter till allmänheten.

Rekommenderad läsning om reklam finns på den här webbplatsen.

I dag används pressmeddelanden för att göra reklam för ett företag och marknadsföra dess produkter och tjänster. Beroende på typ av pressmeddelande kan det användas för SEO- och marknadsföringsändamål.

Ett bra pressmeddelande bör ha en poäng och en övertygande titel. Kom ihåg att journalister bombarderas med pressmeddelanden varje dag, och de vill ha de artiklar som fångar deras uppmärksamhet. Ditt pressmeddelande måste vara relevant och aktuellt, så tänk på läsaren innan du skriver. Här är några tips om hur du skriver ett bra pressmeddelande. För att dra till dig medias uppmärksamhet bör du använda rubriker som talar till din målgrupps intressen. Se till att svara på de fem W:na i pressmeddelandet:

Se till att inkludera företagets namn och titeln på pressmeddelandet. Titeln bör vara tillräckligt övertygande för att locka läsarna att läsa mer. Att lägga till citat stärker ditt pressmeddelande. Huvuddelen ska vara kortfattad och lättläst. Inkludera citat för att illustrera dina synpunkter. Slutligen bör du inkludera information om företaget och vad det gör för allmänheten. Detta kommer att bidra till att locka till sig fler medier och öka din synlighet. Det är också viktigt att inkludera dina kontaktuppgifter.

Riktlinjer för pressmeddelanden

  1. När du skriver ett pressmeddelande bör du följa dessa riktlinjer för att skriva ett effektivt pressmeddelande.
  2. Du bör hålla innehållet i ditt pressmeddelande på mellan 300 och 800 ord, inklusive en nyhetssammanfattning på två meningar.
  3. Double-space för allt innehåll och inkludera inga HTML-taggar, tabeller eller radbrytningar.
  4. Kapitalisering bör också följa standard grammatisk etikett.
  5. Använd aktionsverb och ett enkelt och koncist språk för att fånga läsarnas uppmärksamhet.
  6. Reporters får hundratals pressmeddelanden varje dag, så se till att din rubrik är lätt att förstå och fängslande..

Hur du använder hashtaggar i ditt pressmeddelande

Om du har kämpat med att hitta rätt ord att använda i ditt pressmeddelande är hashtaggar svaret! Hashtags är små fraser eller ord som utvecklas till en trend. Genom att använda dem i ditt pressmeddelande kan du hjälpa dig att hålla dig relevant och fånga mediernas uppmärksamhet. Det kan dock vara svårt att välja de bästa hashtaggarna att använda. Därför bör du vara strategisk när du väljer dessa hashtaggar. För att hitta rätt hashtag kan du testa ditt pressmeddelande och följa upp resultaten.

Om möjligt ska du använda namnet på en igenkännbar person eller plats som hashtag. Se dock till att det är relaterat till din verksamhet. Använd platsrelaterade hashtaggar om du riktar dig till lokala medier. Dessa hashtaggar hjälper lokala medier att hitta dig och gör ditt företag till ett varumärke som en lokal enhet. För att ta reda på vilka hashtaggar som fungerar bäst kan du prova olika hashtaggar och mäta resultaten. Se till att du hittar den som ger dig bäst respons.

Använd medier som hashtags för att bli uppmärksammad av personer som söker efter det ämnet. Genom att lägga till bilder, videor och text kan ditt tillkännagivande sticka ut i Twitter-nyhetsflödet. Förutom bilder och text kan du också använda dig av hashtaggar för att skapa ett unikt och minnesvärt pressmeddelande. Se till att du även inkluderar en länk till en bild eller video. Ett pressmeddelande bör innehålla minst en av dessa för att dra till sig medias uppmärksamhet.

Hur du skriver ett pressmeddelande för att förstärka din marknadsföring

Ett pressmeddelande kan distribueras till olika nyhetsbyråer eller nyhetsbyråer på nätet. Distributionstjänster för pressmeddelanden kommer att rikta sig till din målgrupp. De kommer att öka den tid som människor spenderar på din webbplats och förstärka din marknadsföring med så mycket som 100 %. Se till att din rubrik är fängslande och får folk att läsa resten av pressmeddelandet. Om du inte är säker på vad du ska skriva kan du titta på exemplet nedan för att se hur man skriver ett effektivt pressmeddelande. Det finns ingen anledning att skynda på pressmeddelandet.

Först och främst ska du komma ihåg de 5 W:na för att skriva ett pressmeddelande. Rubriken är fyren som drar till sig läsarens uppmärksamhet. Inför pressmeddelandet bör den skrivas med fet eller stor stil med maximalt antal tecken 80-125. Huvuddelen av pressmeddelandet bör innehålla de viktigaste nyheterna och bör vara högst 25 ord. Skriv alltid det första och sista ordet med versaler. I slutändan kommer ditt pressmeddelande att läsas och ge oändligt värde till din webbplats.